"EDUKACJA EKOLOGICZNA W PRAKTYCE" - ZAJĘCIA W SZKOLNEJ EKOPRACOWNI
W ramach projektu dofinansowanego z WFOŚiGW w Olsztynie, pt. "EkoWarsztaty - od teorii do praktyki" w szkolnej ekopracowni odbyły się zajęcia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych ze środków NFOŚiGW oraz WFOŚiGW.
Dzięki pozyskanym materiałom i pomocom edukacyjnym uczniowie mogli w sposób praktyczny i angażujący poszerzać swoją wiedzę ekologiczną i przyrodniczą. Zajęcia przeznaczone były dla uczniów klas 5-8 i obejmowały różnorodną tematykę związaną z różnorodnością biologiczną, zrównoważonym rozwojem, ochroną środowiska i przeciwdziałaniem emisjom.
KLASA 5 – "GRY W EDUKACJI EKOLOGICZNEJ"
- wielkoformatowe gry terenowe: „Las” oraz „Leśno-przyrodnicza gra edukacyjna” zakupione w ramach realizacji projektu.
Zajęcia te łączyły aktywność fizyczną z nauką o ekosystemie leśnym, gatunkach drzew, zwierząt, grzybów oraz zasadach zachowania się w lesie.
KLASA 6 – „PŁAZY I GADY – RODZIMA HERPETOFAUNA”
- zajęcia poświęcone płazom i gadom Polski.
Dzięki zakupionym planszom i modelom uczniowie zobaczyli cykl rozwojowy żaby oraz poznali różnice w budowie płazów i gadów. Dowiedzieli się jakie jest znaczenie herpetofauny w ekosystemie, poznali zagrożenia, które czyhają na te zwierzęta oraz sposoby ich ochrony. Dzięki realistycznym modelom i planszom uczniowie mogli w praktyczny sposób zgłębić wiedzę o tych zwierzętach.
"WĘDRÓWKA Z KOMPASEM I LUPĄ"
- wyjście w teren z wykorzystaniem kompasów, lup i kluczy do rozpoznawania gatunków roślin.
Zajęcia te rozwijały umiejętność orientacji w terenie, pracy zespołowej oraz praktycznego stosowania wiedzy w bezpośrednim kontakcie z naturą.
Na początku przypomniano uczniom podstawowe kierunki świata, sposoby ich wyznaczania w terenie oraz zasadę działania kompasów magnetycznych zakupionych w ramach projektu WFOŚiGW. Druga część zajęć poświęcona była rozpoznawaniu gatunków roślin przy pomocy kluczy botanicznych. Uczniowie pracowali w zespołach, analizując cechy morfologiczne roślin, a następnie próbowali samodzielnie określić ich nazwę gatunkową.
KLASA 7 – „PŁUCA W OBLICZU ZAGROŻEŃ ŚRODOWISKOWYCH”
- zajęcia poświęcone układowi oddechowemu człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu zanieczyszczeń powietrza na funkcjonowanie płuc.
Uczniowie poznali budowę i działanie płuc, dowiedzieli się, czym są pyły zawieszone oraz jak smog wpływa na zdrowie. Zajęcia wzbogacono o zakupiony z dofinansowania model edukacyjny pęcherzyków płucnych. Uczniowie aktywnie dyskutowali o sposobach poprawy jakości powietrza i znaczeniu ochrony środowiska w kontekście zdrowia organizmu ludzkiego.
KLASA 8 – „FORMY OCHRONY PRZYRODY W POLSCE"
-zajęcia poświęcone zagadnieniu ochrony przyrody.
Uczniowie, pracując z zakupioną w ramach dofinansowania planszą edukacyjną, poznawali polskie parki narodowe, ich charakterystyczne cechy, symbole oraz występujące tam gatunki chronione. Rozmawiali o zasadach zachowania się na terenach objętych ochroną oraz o tym, jak parki narodowe przyczyniają się do zachowania bioróżnorodności i piękna krajobrazu.
UCZNIOWIE KÓŁKA BIOLOGICZNO- PRZYRODNICZEGO - "NAUKA POPRZEZ ZABAWĘ"
- gry edukacyjne : „Biologiczny Escape Room”, w której uczniowie musieli rozwiązać przyrodniczo-biologiczne zagadki oraz gra „Memory – Motyle Polski”, pozwalającą na poznanie krajowych gatunków motyli w formie zabawy wspomagającej pamięć wzrokową i koncentrację. Gry zakupiono ze środków WFOŚiGW w Olsztynie.
W/w zajęcia stanowiły cenne uzupełnienie treści programowych. Dzięki wsparciu WFOŚiGW w Olsztynie mogliśmy wzbogacić nasze działania edukacyjne o nowoczesne narzędzia, które angażują uczniów, rozwijają ich zainteresowania przyrodnicze i kształtują postawy proekologiczne. Realizacja projektu znacząco podnosi jakość edukacji ekologicznej w naszej szkole.