Tutaj powinien być opis

POZNAJ ŻYWIOŁY - BADANIA GLEBY, POWIETRZA I WODY!

POZNAJ ŻYWIOŁY - BADANIA GLEBY, POWIETRZA I WODY 💚
W ramach projektu WFOŚiGW w Olsztynie „Ekopracownia – zielone serce szkoły” uczniowie klas 7 wzięli udział w cyklu zajęć terenowo - laboratoryjnych, w czasie których badali właściwości gleby, powietrza oraz wody. Poznali również ich ogromne znaczenie. Wszystkie trzy żywioły tworzą wzajemnie powiązany system, który umożliwia rozwój ekosystemów oraz działalności człowieka. Zachowanie ich czystości i zdrowia jest kluczowe dla zrównoważonego rozwoju i przyszłości naszej planety.
• GLEBA
Gleba jest jednym z podstawowych elementów wielu ekosystemów i pełni ogromną rolę w regulacji klimatu ponieważ magazynuje węgiel organiczny, co przekłada się na redukcję emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Ma również ogromne znaczenie dla produkcji żywności. Właściwa uprawa pozwala na zwiększenie efektywności produkcji rolniczej i ograniczenie negatywnych skutków dla środowiska.
Aby przeprowadzić szereg doświadczeń związanych z glebą, pobrali różne próbki gleb: z łąki, lasu, z ogrodu oraz piasek. Następnie zbadali ich odczyn, wilgotność, sorpcję i zdolności filtracyjne. Sprawdzili również jak wapnowanie gleby wpływa na jej odczyn. Poznali zróżnicowanie fauny w zależności od rodzaju gleby, dowiedzieli się jaki wpływ na użyźnianie gleb mają dżdżownice oraz jaki jest udział roślin w procesach glebotwórczych. Zdobyli wiedzę jaki wpływ na kiełkowanie i rozwój roślin ma skażenie gleby oraz jaki jest wpływ zakwaszenia gleb na stan drzew.
• POWIETRZE
Ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza może przeciwdziałać zmianom klimatu. Zanieczyszczone powietrze wiąże się bowiem z wieloma zagrożeniami, takimi jak: wzrost średniej temperatury na Ziemi, topniejące lodowce i lądolody, zmiany w ekosystemach, susza, nieurodzaje oraz ekstremalne warunki pogodowe.
W czasie zajęć przeprowadzono szeroko pojęte badania powietrza atmosferycznego na terenie przed szkołą. Przyrządy pomiarowe posłużyły do kontroli parametrów, takich jak: temperatura, ciśnienie, wilgotność względna, poziom hałasu, światłość i prędkość wiatru. Bogaty skład zestawu zakupionego w ramach projektu „Ekopracownia – zielone serce szkoły” umożliwił również zbadanie objętości i rozszerzalności powietrza, obserwację wykrytych bakterii czy zarodników i grzybów pod mikroskopem, identyfikację organizmów wskaźnikowych za pomocą skali porostowej, zbadanie jakości powietrza za pomocą przedmiotów stalowych oraz badanie obecności pyłów w powietrzu i określenie ich pH.
• WODA
Woda ma wyjątkowe właściwości wpływające na klimat i ewolucję samego życia. Jest mocno związana z naszym systemem klimatycznym, stanowi czynnik chłodzący atmosferę. Woda pełni w środowisku wiele funkcji. Stanowi główny składnik organizmów, transportuje materię i energię oraz jest siedliskiem życia roślin i zwierząt.
Przy użyciu zestawu ekologicznego do badania wody uczniowie zbadali, m.in. zawartość tlenu rozpuszczonego w wodzie, poziom dwutlenku węgla, zasadowość, kwasowość oraz twardość.
Po zajęciach uczniowie mają świadomość, że badanie powietrza, wody i gleby to kluczowe elementy monitoringu środowiskowego, które mają na celu ocenę stanu środowiska naturalnego oraz wdrożenie właściwej jego ochrony 💚