CO W TRAWIE PISZCZY?
W ramach projektu WFOŚiGW w Olsztynie „Ekopracownia – zielone serce szkoły” uczniowie klas 6 i 8 uczestniczyli w zajęciach terenowych. Miłośnicy przyrody wyposażeni w przewodniki, lupy, i notatniki odwiedzili pobliską łąkę kwietną. Celem zajęć była nauka rozpoznawania gatunków roślin zielnych, zrozumienie roli łąk w ekosystemie oraz zachęcanie uczniów do ochrony i pielęgnacji łąk kwietnych. Stanowią one bowiem istotny element ekosystemów, przyczyniając się do zachowania bioróżnorodności poprzez:
• zwiększenie dostępności schronienia i pożywienia dla owadów zapylających,
• zapewnienie stabilności ekosystemu,
• poprawę warunków siedliskowych flory i fauny oraz wzrostu odporności na zmiany środowiskowe.
W trakcie zajęć uczniowie za pomocą przewodników/kluczy do oznaczania roślin i aplikacji mobilnej do identyfikacji flory rozpoznawali gatunki rosnące na łące. Ich zadaniem było stworzenie dokumentacji fotograficznej i opisowej różnych kwiatów. Zebrane okazy wraz z opracowaną charakterystyką posłużą do wykonania zielników, które wzbogacą zasoby edukacyjne szkolnej ekopracowni.
Uczestnicy mogli bezpośrednio doświadczyć piękna i różnorodności przyrody, co zwiększyło ich świadomość ekologiczną dotyczącą konieczności jej ochrony. Po zajęciach uczniowie znają ekologiczne korzyści wynikające ze zmiany trawnika na łąkę kwietną, takie jak: odporność na suszę, retencja wód opadowych, oczyszczanie powietrza i odtwarzanie ekosystemów. Wiedzą, że warto zakładać swoje własne przydomowe lub balkonowe łąki kwietne, które mają ogromny wpływ na mikroklimat.