ZAJĘCIA SPECJALISTYCZNE

Chcąc zapewnić  uczniom niepełnosprawnym warunki do wszechstronnego rozwoju uwzględniając ich  indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, mają oni możliwość  uczestniczenia w indywidualnych zajęciach specjalistycznych, tj.:

 zajęcia rewalidacyjne

Głównym celem oddziaływań rewalidacyjnych jest stymulowanie tych właściwości intelektualnych i osobowościowych ucznia, które umożliwiają mu pełne uczestnictwo w codziennym życiu. Istotne jest więc stawianie na atuty, mocne strony ucznia oraz szukanie tego, co w nim jest najlepsze. W trakcie rewalidacji nauczyciel może w indywidualny sposób pracować z uczniem nad poprawą, zastępowaniem lub kompensowaniem jego braków, gdyż często pozostaje on na niższym poziomie rozwoju poznawczego w stosunku do swoich rówieśników.

Rewalidacja jest procesem dydaktyczno – wychowawczo - terapeutycznym z zaplanowanymi celami dostosowanymi indywidualnie dla każdego ucznia ze względu na różnorodność zaburzeń.

W ramach zajęć rewalidacyjnych wprowadzane  są także elementy terapii behawioralnej, która polega na zmniejszaniu niepożądanych zachowań, rozwijaniu umiejętności deficytowych oraz generalizacji i utrzymaniu wytworzonych zmian.

zajęcia surdopedagogiczne

Celem tych  zajęć jest usprawnianie zaburzonych funkcji słuchowych. Zajęcia polegają na uwrażliwianiu istniejących resztek słuchu oraz kompensacji, czyli rozwijanie i wykorzystywanie innych zmysłów dla poznawania otaczającej rzeczywistości.  Podczas zajęć wykorzystywane są różne urządzenia techniczne, ułatwiających odbiór świata dźwięków, a szczególnie mowy.

zajęcia tyflopedagogiczne

Zajęcia mają na celu rozwijanie umiejętności pełniejszego poznawania świata mimo wzrokowej niepełnosprawności; naukę wykorzystywania wzroku podczas zajęć szkolnych oraz czynności życia codziennego, a także  bezpiecznego poruszania się i zabawy.

 zajęcia logopedyczne

Terapia obejmuje ćwiczenia korekcyjne w zależności od rodzaju i stopnia zaburzeń wymowy. Oprócz ćwiczeń wspomagających artykulację i ćwiczeń oddechowych prowadzone są ćwiczenia i zabawy stymulujące językowy rozwój dzieci, ułatwiające mówienie, czytanie i pisanie.

zajęcia o charakterze socjoterapeutycznym

Socjoterapia (inaczej – terapia społeczna) to rodzaj terapii zajęciowej dedykowanej osobom, które ,z różnych przyczyn, nie radzą sobie w kontaktach społecznych. Uczestnictwo w zajęciach jest szansą na zyskanie umiejętności, które ułatwiają efektywne funkcjonowanie w grupie. Socjoterapia jest powszechnie stosowaną metodą wykorzystywaną w pracy z osobami, które mają trudności z funkcjonowaniem w grupach społecznych.

zajęcia korekcyjno – kompensacyjne

Są to zajęcia  przeznaczone dla uczniów, u których nieprawidłowości rozwojowe utrudniają opanowanie określonych umiejętności. Liczba uczestników tych zajęć  wynosić od 2 do 5 osób, gdyż w większej grupie pomoc staje się mało efektywna. Dotyczy to uczniów z deficytami rozwojowymi w sferze percepcyjno motorycznej, oraz dzieci z zaburzeniami w sferze emocjonalno – społecznej. Dzieci dyslektyczne maja trudności w pracy grupowej - nie słyszą poleceń kierowanych do grupy. Wymagają indywidualnego podejścia, naprowadzenia, powtórzenia poleceń i nie są dojrzałe do samodzielnej pracy. Łatwo rozpraszają się, onieśmielają.  Ważne jest, aby każde zajęcia zapewniły dzieciom materiał do myślenia i mówienia oraz stworzyły możliwości do ćwiczeń ruchowych oraz pozwoliły na odniesienie sukcesu.

integracja sensoryczna

Teoria integracji sensorycznej zakłada, że prawidłowe funkcjonowanie psychofizyczne dziecka jest związane z procesem właściwego odbioru, przetwarzania i integrowania przez mózg różnych informacji o charakterze sensorycznym. Informacje te mogą dochodzić drogą słuchową, wzrokową, czuciową, smakową, zapachową, a także innymi kanałami zmysłowymi tj. czucie głębokie (propriocepcja) oraz zmysłem, który odbiera siłę grawitacji i ruchy naszego ciała (układ przedsionkowy).

Dysfunkcje w zakresie integracji sensorycznej objawiają się najczęściej w postaci nadpobudliwości i nadruchliwości psychoruchowej, deficytach uwagi, słabej organizacji zachowania i działania, opóźnionego rozwoju mowy oraz słabej koordynacji ruchowej.

Dziecko, które trafia do terapii, w pierwszym etapie jest diagnozowane w zakresie odbioru, rozpoznawania i wykorzystywania wrażeń sensorycznych docierających do niego za pomocą wszystkich zmysłów, następnie prowadzona jest terapia poprzez stymulowanie poszczególnych układów zmysłowych.

doradztwo zawodowe

W szkole podczas zajęć indywidualnych jak i grupowych prowadzone są również  zajęcia z elementami Metody W. Sherborn, Knilla, Metody Dobrego Startu.